מזון לנשמה - טיפול בבישול חומר רקע

טיפול בבישול | קצת רקע

טיפול בבישול הוא טיפול חדשני המבוסס על תיאוריות פסיכולוגיות של התקשרות (attachment) ויחסי אובייקט. הטיפול מתייחס לחשיבות של מזון והזנה ביצירת קשרים ראשוניים (החל בינקות) ובהתפתחות האישיות בכלל. טיפול בבישול אומר בעצם הרחבת ההסתכלות על אוכל, לא רק "דלק לגוף" כי אם פעילות בעלת מאפיינים רגשיים משמעותיים. הטכניקות הטיפוליות שאובות מעולמות התוכן של טיפול באמנות ושל טיפול קבוצתי. מאפייניו הייחודיים של הטיפול הם למשל שילוב בין הקונקרטי לסימבולי, החשיפה לרובדי תקשורת מסוגים שונים (מילוליים ובלתי מילוליים), עיבוד של תהליכי העברה בכלל ושל דפוסי יצירת קשר ראשוניים בפרט, העיסוק במזון שהינו ראשוני ובסיסי ומאפשר חיבור ייחודי עבור קהלים שונים. העלאת ועיבוד דפוסי קשר, התוצרים המידיים, אלמנטים של יצירה ומשחק, גירוי חושי ותהליכים קבוצתיים וחברתיים כמו גם העיסוק באוכל על רבדיו השונים והמורכבים באים לידי ביטוי באופן מיוחד בהתערבות זו.

יום שני, 13 ביולי 2015

לשחק באוכל? בהחלט!


"שב סבא!"
"עכשיו לאכול... אמממ.... טעים!" אומר הקטן בעודו משחק בדמויות בית הבובות של אחותו הגדולה. טורח במטבח הצעצוע על מנה מפוארת להגיש לשולחן האוכל הקטנטן.

"ילד משחק הוא ילד בריא!" טען ויניקוט בספרו משחק ומציאות.

המשחק הוא העולם עבור ילדים, לא רק אמצעי להעביר את הזמן אלא תרגול ושכלול של  יכולותיהם הקוגנטיביות, פיזיות, מוטוריות חברתיות ורגשיות.
המשחק הראשוני של תינוקות הוא  סנסורי, חושי,  דרך השפתיים וקצות האצבעות  הם לומדים לחוות את העולם. אחר כך באים משחקי בניה, הקוביות והלגו, מסביבות גיל שנתיים ואילך מתחיל המשחק הפסיכודרמטי (שם כה מפוצץ הלא כן?).
אחד האתגרים המשמעותיים של הילד הצעיר היא היכולת לקחת את נקודת מבטו של האחר. המשחק הדרמטי ולאחריו הסוציודרמטי (כזה המשלב אחרים במשחק) הם הדרך שלו ללמוד איך עשים את זה. סוג המשחק הזה משלב חיקוי- לרוב של עולם המבוגרים ו- כאילו- שהוא הגשר באמצעותו אפשר להתגבר על מגבלות מקום וזמן.

אחת הזירות המרכזיות למשחק היא המטבח בגן הילדים ובחדר המשחקים הביתי. ילדים (משני המינים) אוהבים ומתחברים למשחק במטבח, להכנת ארוחות בו, לקניית המוצרים בעגלת הסופר ואפילו לשטיפת הכלים בסיום הארוחה. הם מחקים את התנהלות הכנת הארוחה בביתם את התפקידים, הישיבה לשולחן והנימוסים המקובלים, את המותר והאסור את הרצונות והקיים את דפוסי הקשר ומערכות היחסים. הם מעבדים את חוויות האכילה שלהם דרך הכנה לבובות או לחברים ומחליפים תפקידים עם הוריהם או הגננות.
מדפי חנויות הצעצועים עמוסים במוצרים המיועדים למשחקים שכאלה אך כמעט תמיד הילד חייב לאלתר, להמציא, ליצור או להשתמש במשהו במקום מפני שממש כמו בחיים האמיתיים לא קיים מוצר לכל מחשבה (מזל). מבט בילדים המשחקים במטבח בהנאה וריכוז גדולים היא חוויה מרתקת ויכולה ללמד אותנו על האופן בו הילד שלנו מבין את המתרחש סביבו.

כשאני רואה את ילדים משחקים במטבח אני תוהה איך, מתי ולמה הפך המשחק הכייפי הזה מאחת החוויות המהנות של היום עבור הילדים למעמסה מעיקה עבור ההורים? מה קרה לבישול היומיומי? איך ההכנה של האוכל הפשוט והרגיל של הבית הפכה ממשחק דרכו מעובדות חוויות היום לעול מיותר?
הרי גם מבוגרים זקוקים למשחק כדי לעכל את קורות היום שלהם, כדי להתבונן לרגע על מה שעבר עליהם, על מערכות היחסים ואוסף הפעולות של היום שלהם. כדי לפרק את מה שהיה, לערבב הכל יחד ולצוק לתבנית אחרת, אם גם ככה צריך לבשל משהו למה לא לנצל את הזמן הזה למשחק של ממש?



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה