מזון לנשמה - טיפול בבישול חומר רקע

טיפול בבישול | קצת רקע

טיפול בבישול הוא טיפול חדשני המבוסס על תיאוריות פסיכולוגיות של התקשרות (attachment) ויחסי אובייקט. הטיפול מתייחס לחשיבות של מזון והזנה ביצירת קשרים ראשוניים (החל בינקות) ובהתפתחות האישיות בכלל. טיפול בבישול אומר בעצם הרחבת ההסתכלות על אוכל, לא רק "דלק לגוף" כי אם פעילות בעלת מאפיינים רגשיים משמעותיים. הטכניקות הטיפוליות שאובות מעולמות התוכן של טיפול באמנות ושל טיפול קבוצתי. מאפייניו הייחודיים של הטיפול הם למשל שילוב בין הקונקרטי לסימבולי, החשיפה לרובדי תקשורת מסוגים שונים (מילוליים ובלתי מילוליים), עיבוד של תהליכי העברה בכלל ושל דפוסי יצירת קשר ראשוניים בפרט, העיסוק במזון שהינו ראשוני ובסיסי ומאפשר חיבור ייחודי עבור קהלים שונים. העלאת ועיבוד דפוסי קשר, התוצרים המידיים, אלמנטים של יצירה ומשחק, גירוי חושי ותהליכים קבוצתיים וחברתיים כמו גם העיסוק באוכל על רבדיו השונים והמורכבים באים לידי ביטוי באופן מיוחד בהתערבות זו.

יום שישי, 8 ביולי 2011

קבוצות תזונה ובישול בחסות האגודה למלחמה בסרטן

קבוצת תזונה ובישול בריא לחולי סרטן ב- Wellness Community מרכז תמיכה לחולי סרטן ובני משפחתם הפועל בחסות האגודה למלחמה בסרטן.

צילום: סיגל בוחבוט



אף אחד לא בוחר לחלות במחלת הסרטן, אבל, לאחר ההתמודדות הראשונית אנחנו כן יכולים לבחור לבנות לעצמינו שגרת חיים  חדשה, בריאה יותר.
התפתחות הטכנולוגיה הרפואית, מציאתן של תרופות חדשות ושיפור הטיפול הרפואי שיפרו את אחוזי ההחלמה ממחלת הסרטן אולם, הפכו את ההתמודדות עם מחלת הסרטן לארוכת שנים, "כרונית". המפגש עם מחלת הסרטן, טיפולים מורכבים ואינטראקציה עם צוות רפואי מעורר אצל רבים תחושה של בלבול וחוסר שליטה. רגשות אלו  מתעצמים על רקע העדר ידע ומידע סותר בתחומים רבים בהם תחום התזונה והבישול הבריא.
הדברים הללו ודאי מוכרים לכם ולכן במאמר זה נעסוק בדרכים לשמר ולשפר את איכות החיים בזמן ההתמודדות עם המחלה. החדשות הטובות הן שיש הרבה מה לעשות בתחום הזה, ב-wellness community, מרכז התמיכה בו אני עובדת אנו מאמינים בלקיחת אחריות ושותפות בתהליך ההחלמה. אנו מתמקדים במתן כלים לחולים, מחלימים ובני משפחה כדי שיוכלו להיות  אקטיביים יותר ושותפים פעילים בדרך להחלמה. אחד הכלים שפיתחנו במרכז הוא קבוצת תמיכה המשלבת בין הגוף והנפש. אני (אילת), והדיאטנית לימור בן חיים  מנחות יחד קבוצה לטיפול דרך בישול.
בישול בריא יותר הוא דוגמה מצוינת לאקטיביות ולשיפור איכות החיים - מזון בריא נתפס לרוב כלא טעים, יקר, מחייב מאמצי בישול כבירים וידע ייחודי. בקבוצת הבישול אנו הופכים את הבישול היום יומי לבריא וטעים. מתאימים את המזונות הבריאים לאורח החיים, מפשטים את דרכי ההכנה והופכים את האכילה הבריאה והבישול הבריא למשהו נגיש ואפילו כייפי.
עבור המתמודדים עם מחלת הסרטן נושא הבישול והאכילה עשוי להיות עניין מורכב בשל מגוון סיבות (שינויים במערכת העיכול בשל טיפולים, בעיות שונות במעי, חוות דעת סותרות לגבי מה מותר ומה אסור לאכול וכדומה) לכן, כדאי וחשוב לקבל מידע ולהעלות את הסוגיות האלה על מנת למצוא פתרונות, לשמוע איך מתמודדים אחרים הנמצאים באותו מצב ולשפר את ההתנהלות היום יומית. קבוצת הבישול נותנת מענה ומקום לשאלות הללו.
העיסוק בבישול הינו חוויה של משחק בחומרים, יצירה, ריחות צבעים וטעמים. חווית יצירה היא חוויה אקטיבית, פעילה ומייצרת תחושת ייחוד ומשמעות. יצירה והתחברות ליצירתיות עוזרת לאדם לפתח ולהרחיב את היכולת להתמודד עם מצב נתון, לראות ולצבוע אותו בדרכים נוספות. על כן, פיתוח הכישור הזה אצל חולי סרטן המתמודדים עם מצבים קשים ומסובכים על בסיס יום יומי הינו חשוב.
איך כל זה מתבצע? מפגשי הקבוצה מתקיימים אחת לשבוע במשך 10 פגישות בתוך מטבח. המנות הנלמדות בקבוצה נבחרו על בסיס 10 המזונות הבריאים (אותם הגדיר ה- FDA ). כל מנה מאפשרת שיחה על נושא מסוים בתחום התזונה וניתן ידע רלוונטי נרחב ע"י לימור (הדיאטנית). מכאן ממשיכים לחלק מעשי (בהנחייתה של אילת) של בישול המנות והתנסות אמיתית בהכנתן. ניתן ידע רב לגבי אופי חומרי הגלם, עונתיות, טכניקות בישול ייחודיות וגם נושאים פרקטיים כגון איפה קונים? ואיך יודעים שמוצר טרי? תוך כדי ההכנות מתפתחת שיחה חופשית בין משתתפי הקבוצה על התמודדויותיהם סביב המחלה ומתן תמיכה הדדית.

ב- Wellness community ניתן למצוא דוגמאות נוספות רבות לפעילויות שתפקידן שיפור איכות החיים. פעילות גופנית מותאמת למתמודדים עם המחלה (יוגה, צ'י קונג, פלדנקרייז או פילטיס), מגוון רחב של הרצאות להעשרת הידע, פעילות של יצירה ואמנות וכן קבוצות תמיכה לחולים ובני משפחה אשר מספקות ליווי וכלים להתמודדות עם היבטים רגשיים של המחלה וההחלמה.
           
הקבוצות מתקיימות במרכזי התמיכה "חזקים ביחד" (The wellness community) בגבעתיים ובעפולה ובמרכז התמיכה של האגודה למלחמה בסרטן בחיפה, המקיימים פעילויות נרחבות לטובת חולי הסרטן ובני משפחתם. הקבוצות מלוות במחקר המתקיים בשיתוף אונ' ת"א. כל הפעילויות במרכז (כולל קבוצת הבישול) ניתנות לחולים ללא תשלום!
ניתן לצור קשר בטלפון: 03-7315097 (תמי רכזת הפעילות) ופשוט להרשם. קבוצות נפתחות אחת לשלושה חודשים.
קישור לאתר של מרכז התמיכה לפעילויות נוספות- www.twc.org.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה